Om

Min profilbild

Dansskor

Igår skrev jag om skillnaden mellan jazz och modern. Idag kände jag för att skriva om dansskor haha :) Jag handlar alla mina danskläder på Dance & Gym Shop på Gamla Brogatan i Stockholm. Det känns som att de har ett stort urval, hjälpsam personal - och om du dansar på Balettakademien eller någon annan större dansskola får du 10% rabatt. Det blir en del kronor om du handlar mycket på en och samma gång.

Här är skor jag föredrar att använda, eller önskar att jag använde av praktiska skäl.

Balett: Tekniksko i canvas/tyg med delad sula. Det är väldigt enkelt. Jag gillar tyg och känner mig obeväm i skinnskor. En helt delad sko tycker jag inte heller känns rätt eftersom jag känner mig så "tom" vid hålfoten då. Någon jag INTE rekomenderar är HEL sula! Foten går inte att använda fullt ut då. Det ska alltså vara mjukt och väldigt böjbart vid hålfoten.

Jazz: Det finns tusen skor att välja på här och jag är väldigt bra på att dra på mig ett par strumpor och glömma skorna hemma. Men skor är både bra för att vara stabil men ändå kunna snurra men också för knäna och överhuvudtaget hela kroppen för att slita lite mindre på den. Men jag tycker att en jazzsko ska vara väldigt lätt och liten. Det ska kännas som en strumpa på foten och inte vara klumpig och ivägen under dansandet. Stora jazzskor med en hög häl är inte det smidigaste. Även här är DELAD sula viktigt! CAPEZIO brukar ha lätta och smidiga skor.

Modern: Barfota säger jag! Det är hemskt i början och man kan varken glida, snurra och får stora brännsår på fötterna; men det är värt det. Rätt som det är har man elefanthud och känner inte av glidsåren alls. Superskönt. Det är speciellt att dansa barfota, man är lixom lite närmare dansgolvet. (1/2 milimeter...) Nej men om det inte fungerar att dansa barfota tycker jag "halvstrumpor", eller
"footundeez", som INTE täcker tårna är bra. Då har man valmöjligheten mellan att kunna glida på trampdynan men samtidigt vara stabil vid tårna och hälen.

Det är är alltså det jag föredrar att ha på fötterna :) Men nu måste jag skynda iväg till t-banan.

/ Jassi

(Tryck på bilderna för att komma till shoppen)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback